Nudging, klima, energi & miljø.
Et af vores første projekter i OE10 handlede om energi, klima og miljø. Et oplæg til klassen handlede vores forbrug af energi og de deraf følgende miljø- og klimaudfordringer. I dette var der også bud på løsninger af disse udfordringer.
Videre blev der arbejdet med hvordan vi hver især kan arbejde på at gøre miljøet bedre, både ude i den store verden og i vores nære miljø. Hver projektgruppe skulle finde et område, hvor den udarbejdede et projekt og produkt, hvor de kunne gøre hverdagen bedre for alle os på skolen. Opgaven lød:
Hvordan hjælper man hinanden til en bedre hverdag? Hvordan gør vi omgivelserne lækre for hinanden og vores efterkommere? Hvordan fremmer man fx at folk huske rydde op efter sig? Spare på energien?
Metoden til at opnå dette var gennem nudging. Nudging kan oversættes til en metode til at få mennesker til at ændre adfærd uden tvang og påbud. De bliver puffet – kærligt – i en god retning.
Eleverne arbejdede med mange spændende idéer hvoraf flere blev gennemført. Blandt rigtig mange finurligt udtænkt, gode og sjove projekter kan nævnes:
- En sang, pile og et gennemgående tema med Bjørnen Bjørn har fået langt flere til at væske hænder.
- Et lille billede ved hasperne på vinduerne får flere til at haspe vinduerne.
- Skolens krus kommer retur til spisestuen
- Der er langt bedre orden i cykelskuret