Faget dansk figurerer på ugeskemaet tre dage om ugen.
Hver gang undervises i en dobbeltlektion på 90 minutter. Skolens fem dansklærere indgår i et tæt samarbejde omkring planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen.
De enkelte skoleårs indhold fastlægges ud fra nedenstående formålsformulering.
Formålet med danskundervisningen er:
- At du oplever faget som et spændende forum med debat og alsidige oplevelser, der giver dig lyst til at udnytte og udvikle dine udtryksmuligheder i spændingsfeltet mellem norm og personlighed.
- At videre udvikle dit kendskab til litteratur i vid forstand gennem oplevelser, refleksioner og kompetenceudvikling.
- At du oplever, at enhver har et sprog (her menes mundtligt og skriftligt), som er anvendeligt til samtale, performance, kontakt og kommunikationen med andre.
- At forbedre, udvikle og udvide dit sprog og sprogbegreber.
- At fremme din forståelse af sproget og dets historiske og kulturelle rødder, samt dets betydning og form i nutiden, herunder kanonforfattere.
- At lære dig at gøre brug af diverse redskaber og værktøjer (ordbøger, leksikon, computere, internet, analysemodeller o.s.v.)
- At øge den enkelte elevs lyst til at bruge sproget i dets brede form.
- At udvikle din evne til at skabe og bruge sproget såvel verbalt som non-verbalt, således at det kan blive et dækkende udtryk for tanker, følelser og holdninger.
- At lære dig værdien af samarbejde og gensidig respekt og forståelse.
- At forberede eleverne til Folkeskolens Afgangsprøve og 10. kl. prøven.
Indholdet i danskundervisningen kan byde på ting som poetry slam, simultan opgaveløsning, kortfilmsproduktion, radioteater, klassiker læsning, grammatisk opkvalificering, novelleskrivning, rolleteater og meget mere…