skip to Main Content

...brug og lav radiodramatik i skolen! Lyd i dansk ...brug og lav radiodramatik i skolen! Lyd i dansk

Lyd i dansk

Strygerne understreger stemningen. I det fjerne høres en hund bjæffe. Lyden af slæbende skridt i perlegrus starter i dit venstre øre. En kirkeklokke begynder at ringe. I dit højre øre hører du nu en gammel, rusten mandstemme begynde at tale: “Er du nu sikker på, at du vil grave hende op”?

Brugen af lyd i dansk kan udnyttes til mange ting. Det kan være med til at skabe spændende historier, det kan understrege en kortfilms pointer og det kan være et rum hvor du kan skabe og berette spændende, personlige historier gennem radiodramatik.

Lyd og radiodrama er både sjovt og nemt at beskæftige sig med, og langt de fleste skoler og elever har allerede hardware som kan arbejde med mediet i god kvalitet. På nettet findes der masser af lydsamlinger og software, hvilket du kan læse om nederst på siden.

Denne hjemmeside skal lære dig lidt om hvilke elementer lyd består af, og så give dig en kort indføring i de mest basale funktioner i softwaren Reaper. Til de fleste opgaver står der at du skal optage noget lyd, eller sætte noget lyd sammen.

Hvis du har en computer, så vil jeg bede dig om at downloade Reaper og se videoerne nederst på siden, inden du går i gang. Har du kun en mobil, så prøv at se om du kan finde en app, som kan arbejde med lyd.

God arbejdslyst!

Denne hjemmeside er en del af en moduleksamen på den pædagogiske diplomuddannelse “Medier og kommunikation”, modulet “Fortællinger og genrer”. Opgaven, som danner det teoretiske grundlag for denne side, kan du læse ved at klikke her (PDF). Jeg håber dig og dine elever kan finde inspiration på siden siden og sætte lyd til danskundervisningen.

God fornøjelse,

Kim Linnet.

Læringsmål

PLANLÆGNING
Du kan organisere samarbejdet om fremstillingen af et radiodrama.
Du kan tilrettelægge proces fra ide til færdigt produkt.

FORBERDELSE
Du har viden om research, optagelsesteknik og manusskrivning.
Du kan remediere en novelle eller et eventyr til et radiodrama.

FREMSTILLING
Du har viden om lydens tre virkemidler, og kan bruge disse til at lave dit eget radiodrama.
Du kan bruge avanceret, multisporssoftware til lydarbejde.

RESPONS
Du kan give og modtage respons i forhold til lyd, lydens delelementer samt opbygningen af et radiodrama.

EVALUERING
Du kan vurdere dit eget og andres produkt, og via denne evaluering opstille nye mål for fremtidige produktioner.

Lydens elementer 1 : STEMMEN

1.1 // STEMMEN

Stemmen er det bærende element i et radiodrama. Men når man bruger stemmen, uden at folk kan se din krop og dit ansigt, så skal du være særligt opmærksom på hvordan den lyder. Er den drævende, mørk, lokkende, melankolsk? Er det en pige fra Jylland eller en dreng fra København? Og hvad med ordforrådet og de replikker der bliver sagt – er de fyldt med negative bandeord og slang, eller er det mere positivt ladede og smukke ord?

Når du skal skrive historier til et radiodrama, er det vigtigt at du finder de rette stemmer – og at du tør udtale dig indlevende, når du skal lave optagelser. Det nytter ikke noget at skændes, uden at man hæver stemmen – og hvis man lyver, så hvisker man. Gamle mennesker hoster, babyer skriger og fulde mennesker snøvler!

Du kan her høre mine tanker om min egen stemme, plus et par eksempler fra en amerikansk podcast. Og så er der nogle opgaver til stemmen bagefter, som du kan lave med dine klassekammerater.

1.3 // BRUG STEMMEN

OPGAVE 1 :::  4 ELEVER ::: HVEM LYVER?

Gå sammen fire elever. En af jer skal være lytter. De andre tre skal nu fortælle om et minde fra deres barndom, men en af dem skal lyve. Når de skal genfortælle deres historier, skal lytteren sidde med ryggen til dem. Lytteren skal nu gætte hvem der lyver.

OPGAVE 2 ::: PAROPGAVE ::: GÆT ET ADJEKTIV

Klik på billedet herunder. Her er en masse udsagnsord, som samtidig kan være en måde man kan “lyde” på. Man kan lyde jysk, forvirret, sexet osv. En af jer skal nu hemmeligt vælge et ord, og så bagefter læse den lile tekst op som står under billedet. Din makker skal gætte hvilket adjektiv du valgte.

4252212

OPLÆSNINGSTEKST:

Solen er så rød, mor
og skoven bli’r så sort
Nu er solen død, mor
og dagen gået bort.
Ræven går derude, mor
vi låser vores gang.
Kom, sæt dig ved min pude, mor
og syng en lille sang.

OPGAVE 3 ::: PAROPGAVE ::: SKATTEJAGT & LISTEMIX

Gå på jagt blandt skolens elever og lærere. Den ene af jer skal bede folk om at om at nævne tre yndlingssteder (sommerhuset, stranden…) og tre yndlingsaktiviteter (at grille, at fiske…). Den anden skal bede folk om at nævne tre hadesteder (ved en sø med myg, i en al for varm sauna…) og tre hadeaktiviteter (at lægge sokker sammen, at gøre rent…). Når det er gjort, så skal I hver især skrive en historie med mange replikker, hvor man enten laver yndlingssaktiviteter på et hadested, eller laver hadeting på et yndligssted.

Optag historien på en måde, så man kan høre om I elsker eller hader det I laver- og også gerne så man kan høre hvordan I har det med det sted, hvor historien foregår. Prøv evt. at have modsatte holdninger, og få personerne til at argumentere for, om det er henholdsvis godt eller skidt at lægge sokker sammen i en sauna.

Lydens elementer 2 : LYDENE

2.1 // LYDENE

Lydene i et radiospil er med til at fortælle meget. Men lyde kan også være flertydige. Tænk eksempelvis på lyden af en kirkeklokke. Hvad kan den betyde? Er det et bryllup? Er det en begravelse? Lyden af fyrværkeri kan også lyde som krig, og selv lyden af en hund kan på nogen virke som noget farligt, mens andre synes det lyder sødt.

Der findes masser af gratis lydarkiver ude på nettet, men det er også sjovt at optage sine egene lyde. Måske tænker du ikke over det, men din mobiltelefon er faktisk udmærket til at optage lyde med.

Du skal bruge lydene på næsten samme måde som du bruger miljø- og personbeskrivelser i en novelle – eller på samme måde som du ville bruge kulisser og rekvisitter i en kortfilm eller et teaterstykke. Lyde er med til at skabe miljøet og personerne i dit radiodrama. Vil du sydpå? Find lyden af græshopper! Foregår det i fortiden? Find lyden af hestvogne og damptog.

2.3 // BRUG LYDENE

OPGAVE 4 ::: 4 ELEVER ::: SÆTNINGSSOUNDTRACK

I skal nu gå sammen to og to. I skal vælge en af nedenstående sætninger, som I skal omskabe / remediere til en lydfortælling. I må altså ikke sige noget, men kun bruge lyde (I må også gerne selv lave lyde og optage dem). Når I har lavet lydfortællingen, , så skal I afspille den for et andet makkerpar, som så skal gætte hvilken sætning I har valgt.

SÆTNINGER:

1. En hund løber ved stranden, men kommer til at løbe ind i et barn, som giver sig til at græde.

2. To mænd skal flytte et tungt akvarie, som de kommer til at tabe med så stort et brag, at et barn bliver forskrækket og giver sig til at græde.

3. Et bryllup ved en kirke går i gang.

4. En begravelse ved en kirke går igang.

5. Det er nytårsaften, og en mand løber forpustet efter en taxa.

6. Det er udbrudt krig, og en mand løber forpustet i dækning.

 

OPGAVE 5 ::: PAROPGAVE ::: SKATTEJAGT

Lyden af et rum kalder man for “cleansound”. I skal nu gå ud, hver for sig, og optage lyden af et sted / lokale. Det må gerne have en enkelt karakteristisk lyd, som f.eks. en dryppende vandhane, et køleskab, legende børn, en knirkende dør, en kopimaskine…

Når I har optaget lyden, skal I gå tilbage og afspille den for hinanden, og så se om I kan gætte hvor den er optaget.

 

OPGAVE 6 ::: PAROPGAVE ::: DEN UMULIGE LYD

Prøv at udfordre hinanden på at lave lyde, som enten ikke findes, eller som er svære at efterligne. Hvordan lyder en engel? En sauna? En skilift? En bankboks? Det er meget sværere end man umiddelbart tror!

Lydens elementer 3 : MUSIKKEN

3.1 // MUSIKKEN

 

Musikken i et radiospil er ikke betydningsbærende på samme måde som replikker og lyde. Men musikken er stadig vigtig. Musikken kan nemlig i høj grad være med til at sætte en stemning og musik er et universalsprog som kan forstås og føles af alle.

Prøv at tænke på den musik du kender fra film. Hvordan er musikken i en gyserfilm? Hvordan er musikken i en kærlighedsscene? Filminstruktøren Tarantino er berømt for sin måde at bruge musik på og han er god til at finde karakteristisk musik, som passer til personer og miljø.

Når du bruger musik, så husk på at forskellige aldersgrupper lytter til forskellig musik – og at forskellige lande har hver deres musikstil; Tyskland kan være kitchet rock eller techno, Asien kan være musik med tablas og sitar som instrumenter og på Lolland-Falster hører man måske dansktop i ny og næ. Brug den musik som enten understreger en stemning eller siger noget om miljøet og dets personer.

3.3 // BRUG MUSIKKEN

OPGAVE 7 ::: PARARBEJDE ::: SÆT MUSIK TIL EN NOVELLE

I skal sammen finde starten af en novelle som I vil indlæse. Bliv først enige om hvilke stemninger der er i teksten. Er folk glade, triste? Hvor foregår den? Indtal derefter en side fra novellen, og sæt nu stemningsmusik til. Få et andet par til at give jer feedback.

 

OPGAVE 8 ::: PARARBEJDE ::: SÆT MUSIK TIL DAN

Herunder er en tekst af Dan Turéll. I skal nu hver især sætte musik til, men I skal gøre det I forskellig rækkefølge. I skal give hinanden bogstaverne A & B.

A skal først finde den musik som B skal bruge til sin indtaling. B’s indtaling kommer altså til at være præget af den musik som A finder.

Imens skal B indtale teksten, som A så skal sætte musik til. A skal altså bagefter finde en musik som passer til B’s indtaling.

Når A har fundet musik, og B har indtalt, så bytter I optagelser. A skal nu finde musik til B’s indtaling, og B skal indtale til den musik som han/hun har fået af A.

Prøv at lægge mærke til hvad det gør ved indtalingen og ved valget af musik, om det er musikken eller indtalingen der kommer først. Sammenlign med et andet par.

TEKST TIL INDTALING (Dan Turéll):

Jeg holder af hverdagen
Selv gennem alle dens irritationer
Bussen der skramler udenfor på gaden
Telefonen der uafladelig forstyrrer det smukkeste, blankeste stillestående ingenting i mit akvarium
Fuglene der pipper fra deres bur
Den gamle nabo der ser forbi
Ungen der skal hentes i børnehaven netop som man er kommet i gang
Den konstante indkøbsliste i jakkelommen
med sine faste krav om kød, kartofler, kaffe og kiks
Den lille hurtige på den lokale
når vil alle sammen mødes med indkøbsposer og tørrer sved af panderne –
Jeg holder af hverdagen
Dagsordenen
Også den biologiske
De uundgåelige procedurer i badet og på toilettet

Screencasts om Reaper

Reaper er et stykke gratis software, som du kan hente her. Reaper er en DAW (Digital Audio Workstation), eller også kaldet multisporssoftware til lydarbejde.

Herunder er en række videoer som du bør se, inden du skal producere radiodrama med dine venner i klassen.

Optagelse med Reaper:

Klipning med Reaper:

Lav flere spor med Reaper:

Juster volumen på hvert spor:

Mute- og soloknapperne, samt eksportering:

Links til software og lyde

SOFTWARE
Reaper – Den bedste, gratis lydsoftware, men kun på engelsk
Audacity – Udmærketgratis  lydsoftware, fås på dansk

LYDE
Soungle – Lydsøgemaskine
Findsounds – Lydsøgemaskine

MUSIK
Incompetech – God side med gratis stemningsmusik uden vokal
ccMixter – Gratis DJ-Produceret musik, mest med vokal
Jamendo – Gratis musik, dog mest med vokal

 

add_action( 'wp_footer', function() { ?>