Skip to content

Værdier i hverdagen

På OE bestræber vi os på at omsætte værdigrundlagets ord i praksis. Med det personlige nærvær som omdrejningspunkt i både samværet og undervisningen skaber vi sammen forudsætningerne for, at vi kan vise hinanden tillid, og du kan lære at tage ansvar for både dig selv,  fællesskabet og din musikalske udvikling.

Introugen

I introugen laver vi et specielt program, hvor der er introduktion til livet som  efterskole- elev. Der er rundvisninger og vejledninger i såvel skolens køkken, som i øvelokaler og klasselokaler. Der er introduktion til rengøring, stilletime, fælleskor og så skal der vælges valgfag og musikholdene sammensættes. I løbet af ugen afholder vi også den første af mange cafeaftener. Sidst på ugen tager alle kontaktgrupperne på en tur med overnatning sammen med deres kontaktlærer. Det er nemlig vigtigt, at kontaktgrupperne hurtigt bliver den nye familie, hvor man trygt kan bede om hjælp, grine og græde – men også arbejde sammen om rengøring og andre praktiske gøremål! Efter mottoet: godt begyndt er halvt fuldendt lægger vi mange kræfter i at introugen skal gøre et stort indtryk på alle.

Kontaktgruppen

Det er godt og sundt at have et fortroligt rum sammen med nogle ligesindede kammerater, men også et solidt og trygt tillidsforhold til en voksen. Der er kontaktgruppemøde hver uge, hvor dagsordenen varierer fra orientering om praktiske emner til diskussioner om livets store spørgsmål. Der er altid tid til at snakke om problemer for den enkelte og hjælpe med at finde løsninger.

Weekenderne

Hverdagenes mange aktiviteter er vel tilrettelagte. Der sker noget næsten hele tiden. Der er undervisning i boglige fag, undervisning i musikfag og i valgfag. Om aftenen er der stilletime og måske en koncert. Og så skal der også lige øves lidt – solo og i grupper/ensembler. Når weekenden begynder er elevernes ønsker i fokus. Weekendens aktiviteter tilrettelægges af vagtlærerne – sammen med eleverne. Normalt byder hver dag på et arrangement, en tur, en turnering eller andet, der samler. Derudover er der rigtig gode muligheder for selv at sætte en dagsorden for, hvad der skal ske – i løbet af weekenden. Mange elever bliver på skolen i weekenderne for at slappe af, spille musik, hygge sig og føle sig hjemme. Da vi rekrutterer elever jævnt fordelt fra hele landet (mange kommer langvejs fra), vælger mange helt naturligt at pleje de nye venskaber på efterskolen – også i weekenden.

Måltiderne

På Ollerup Efterskole arbejder køkkenpersonalet hver dag på at give eleverne et godt og spændende kosttilbud. Køkkenpersonalet gør sig umage for at sammensætte måltiderne ud fra både ernæringsmæssige og sundhedsmæssige hensyn. Det er vores mål at styrke elevernes bevidsthed om sund mad. Når menuen sammensættes følger køkkenet tidens strømninger, tilfører den daglige kost nyt uden dog at glemme de gamle, traditionelle danske retter. Hver uge byder på en vegetardag og en fiskedag.

De seks store OE Projekter

Henover året samles alle elever i seks store, kreative projekter. De vante klasser og kontaktgrupper brydes op, og eleverne indgår i nye relationer, med nye udfordringer på dagsordenen. Sammen bliver vi både handlekraftige og kreative (eller entrepenante og innovative), og i løbet af året lærer eleverne at de kan udrette næsten alt, hvis bare de løfter i flok!

Temadage

Når man arbejder på tværs af faglighed og med metoder der kalder på en kreativ tænkning – så sker der ofte nye og spændende ting! Når tidens temaer sættes til debat og til skue – så opstår der løsninger på problemstillinger, som ikke er set før! Processen er spændende i sig selv. Vi arbejder sammen i helt nye grupper og forholder os til hinanden på en udfordrende måde, hvor der skal være plads til nytænkning. Temadagene har vi placeret i årsplanen i den lune sensommer, hvor vi lige er begyndt at lære hinanden godt at kende…

Musikteater

I løbet af de to uger bygger eleverne en forestilling op. Det hele sker ud fra et enkelt oplæg. Ud af ingenting opstår det store, magiske eller fantastiske. I løbet af projektet skal der skrives en historie, komponeres musik samt skabes koreografi. Kulisserne skal bygges, hvorefter lyd og lys-folkene er klar til at indtage scenen. Herefter skal musikken og dansetrinnene indstuderes. Til sidst skal hele herligheden sættes sammen, så publikum får en stor teateroplevelse. Vi slutter af med 5-6 forestillinger med publikum, der kommer fra egnen, fra nabo-efterskoler, tidligere OE-elever og så selvfølgelig familien!

Musik & lyrik

Musik og lyrikugen ligger i uge 6, lige før vinterferien. Det er en uge hvor skolens musik- og dansklærere sammen sætter fokus på at skabe ny, dansk musik. Ud fra 15 nye bands, som musiklærerne sammensætter, er visionen at skrive nye numre i froskellige genrer, som vi så fremviser til en lækker afslutningskoncert. Der skal tages lækre bandbilleder, skrives nye sangtekster, findes en stil og arbejdes i dybden med både form og indhold – og du har masser af tid til at gøre det, for den uge har du kun dansk og musik på skemaet. Efter “Musik og Lyrik“-ugen, så indspiller vi numrene i skolens proffe studie, så numrene kan udgives på Spotify, iTunes og Tidal via skolens eget label.

Påskeprojektet

Hvert år i påsken går OE sammen med andre efterskoler om at skabe et fælles projekt. Vi besøger hinanden på efterskolerne, og du får derfor mulighed for at møde andre unge, som også elsker at skabe noget sammen. Temaet vareirer fra år til år, men der indgår ofte musik som et af omdrejningspunkterne i påskedagene og det er altid interessant et få et indblik i hvordan en efterskoleverden kan se ud på andre efterskoler.

Turné

Et af skoleårets højdepunkter er altid, når vi pakker tre store busser og kører ud på landevejen og rammer udlandet. Forberedelserne til turneen står på gennem længere tid – både når det gælder musikken og når det gælder det kulturelle møde. Vi tror på, at det er berigende at rejse sammen og glæde mange mennesker med sang og livsglæde. Gennem en lille uge får vi både sunget, spillet og oplevet en masse. Du kommer til at besøge byer og steder du ikke har været før, og lærerne gør en dyd ud af at busrejsen bliver underholdende undervejs, med både busbingo, quizzer og historier. Du skal måske bo på værelse med nye kammerater, du får tid til at shoppe lidt og måske finde en gave til dine kære forældre og søskende og vi lover dig masser af gode minder. Alle elever og alle ansatte er med på turen – og det giver holdånd!

Festival

At bygge en festival op er en krævende opgave. De mange gæster skal bespises og have et sted at bo/overnatte. Der skal være parkeringsvagter, så der ikke opstår kaos på parkeringspladsen. Musikprogrammet skal koordineres, så de samme musikere ikke er programsat til samme tidspunkt – på de to scener, eller så musikerne står i køkkenet for at hjælpe med at forberede de store portioner af mad. Der skal også laves PR, så offentligheden for viden om festivalen.

I dagene op til festivalen skal der stilles en lang række telte op, scenerne skal etableres og der skal arrangeres boder og aktiviteter. Jo, en festival er en omfattende sag – men en spændende, sjov og udfordrende begivenhed, der sætter sig spor blandt alle elever og deres forældre!

Det store i det små

Måske er det ikke alle de store projekter som indeholder den største magi? Måske er det netop den uforglemmelige aften ved bålet med sang og flettede fingre. Ellers den caféaften hvor man spiller ukulele for første gang. Eller de ting man pludselig sidder og laver med veninderne i billedkunst. Eller den aften hvor man endelig kunne løfte 15 kg i motionsrummet. En efterskolehverdag har masser af åndehuller og uforudsete øjeblikke, som indeholder masser af magi. Nogle af de ting som eleverne nævner hvert år i deres blå bøger står herunder…

Caféaften

At optræde på en cafeaften på Ollerup Efterskole er som at spille for verdens bedste publikum . Alle er med og alle er lydhøre og alle bakker op. Caféaftener kan både være akustiske og elektriske. Det sker, at programmet er så langt, at cafeaftenen må strække sig over to aftener! Det er skolens elever, der sammen med en vagtlærer, planlægger og afholder caféaften. Indholdet er oftest musikalsk, men kan også være alt fra poetry slam til pecha kucha.

Rollespilsweekend

Man må håbe du kan udtale ordet “disney” – for indimellem er det din eneste udvej, når du til den årlige rollespilsweekend er omgivet af orker, vampyrer og sindsyge læger. Hele skolen forvandles til en anden verden og skolens elever opdeles i klaner, med hver deres mål i livet. Mange af skolens tidligere elever kommer også og deltager, for at få lov til at “lege med” endnu engang. Glæd dig – det er en superfed weekend!

Poetry Slam

I løbet af foråret bliver eleverne introduceret for genren “Poetry Slam”, som oftest i forbindelse med afholdelsen af “Ord Over Svendborg”, en sydfynsk litteraturfestival og med deltagere fra den lokale Poetry Slam forening, PSFyn.dk. Eleverne kæmper mod hinanden og mod elever fra andre efterskoler, og søger at vinde publikums gunst gennem ord, rap, sang, gestik og fede tekster. Vi spiller efter de gængse regler som bruges på Poetry Slam scenerne i København, Århus og Odense.

Fik vi også nævnt at OE også er…

OE Juleaften  // MC´s fight night // Bålaftener // Elevfester // Gallafest med lancier // Luciakoncert // Rockdag // Brætspilshygge // Wellnessweekend // Fotomaraton // Den store bagedyst // Svedehyttebygning // Løbeture // Badeture til stranden // Råhygge i Svendborg // Odense Havnekulturfestival // ….og meget, meget mere 🙂