- 3 ugers fordybelsesforløb, baseret på videnstilegnelse, skabende arbejde og produktudvikling
- Du har ikke dansk-, engelsk- og matematiktimer, men møder derimod fagene i de forskellige forløb
- Vi arbejder i grupper og bruger dem som basis for faglig og personlig udvikling
- Vi deltager i vores omverden med en lyst til at ville forstå, forandre og påvirke
- Vi producerer alt fra podcasts til essays, fra events til installationskunst
- Vi er filosofisk fordybelse og kreativ udfoldelse
OEX er en innovativ og aktiv 10. årgang, som gennem længere, sammenhængende undervisningsforløb, giver dig kompetencerne til at interagere med din omverden. Du bliver klædt på til at reflektere ud fra et humanistisk ståsted, hvor du tager ansvar for egne beslutninger, med henblik på, at ville forandre verden omkring dig.
Eleverne om OEX:
Hvad er OEX?
I OEX har du ikke fagopdelt undervisning. Du har derimod fordybelsesforløb på tre ugers varighed. Dansk, matematik og engelsk indgår i forløbene, og derudover indgår der også elementer fra de gymnasiale fag; samfundsfag, psykologi og filosofi.
Du får erfaring med processtyring, teamdynamik, innovation og kreativitet, kritisk vidensindsamling og produktfremstilling.
Det første semester planlægger lærerne, mens foråret planlægges sammen med dig og dine klassekammerater – og vi afslutter året med vores store fordybelsesprojekt.
Formålet med OEX:
I OEX arbejder vi ud fra en procesorienteret tankegang, som skaber tiden og rummet for faglig og kreativ fordybelse. Vi ønsker at give dig en ny ramme, hvor du kan udvikle dig fagligt og personligt, med nye mål i forhold til egen arbejdsadfærd og kompetencer.
Vi er interesserede i vores omverden, og sammen håber vi at du og dine klassekammerater er klar til at tage livtag med den, både gennem konkret samarbejde, men også gennem kreativ udfoldelse og filosofisk refleksion.
Vores forventninger til dig som vil gå i OEX:
- Du er klar til ungdomsuddannelse, og du tror du kan få både fagligt og personligt gavn af at arbejde procesorienteret.
- Du har lyst til læring, du vil gerne sætte dig selv i spil, du har lyst til at lære noget om dig selv og du kan lide at samarbejde med andre.
- Du er indstillet på, at der ikke bliver givet karakterer, men at evaluering af dit arbejde og din indsats sker løbende via forskellige evalueringsformer.
- Du er klar til at give den gas, springe ud i det ukendte, skabe noget nyt og være med til at designe dit eget skoleår.
Måske skal du ikke vælge OEX hvis:
- Hvis du har faglige huller (særligt i engelsk eller matematik), du har brug for at få dækket, før du skal videre i en ungdomsuddannelse, skal du overveje OEZ i stedet, hvor der er mere fokus på det grundlæggende i de enkelte fag.
- Det samme gælder, hvis du har brug for tydelige rammer eller har svært ved at motivere dig selv.
Eksempler på projekter:
Herunder kan du se nogle af de projekter vi har lavet tidligere. Vi laver mest gruppeprojekter, men vi har også individuelle projekter og enkeltstående regnbueuger, hvor vi oftest har fokus på matematik og engelsk.
Som elev i OEX deltager du selvfølgelig også i efterskolens fælles fag, som er ens for alle elever.
Fællesfag
I skemaet optræder fem fag som fællesfag. Det drejer sig om morgensang, fortælletimer, tematimer, idræt og fællessang. Fælles for de fem fag er, at alle eleverne har fagene samtidig og at fagene både styrker ånd, krop og sjæl.