En fælles blog om musik- og lyrikprojektet på Ollerup Efterskole 2015
Når man sidder eller står der der, uge efter uge, og øver sig på sit instrument eller sin sang til soloundervisning, så handler det for de fleste om at blive bedre. Men hvorfor? Skal de nye evner bruges til imitation og fejlfri gengivelse af andres musik eller skal de bruges til at skabe noget nyt? I denne uge har Ollerup Efterskole premiere på musik- og lyrikprojektet, hvor vi sammen vil undersøge hvad evnerne rækker til, når man er bevæbnet med musik og lyrik til tænderne…
Som musikalsk interesseret efterskoleelev, er det naturligt, at man har sine forbilleder. Hvem vil ikke gerne skrive tekster som Marie Key, spille bas som Jesper Van, være feteret som Topgunn og hipster-cute som Ulige Numre? Der ligger megen lærdom og sjov i at plagiere andres musik, og når man er ved at åbne musikkens univers, så er det en fed forløsning når man endelig kan spille den der nye med Radiohead, så folk ikke kan lade være med at synge med. Men når så lejrbålsguitaren er udspillet og Radiohead ikke har lavet nye numre i et par år, hvad så?
Det er dybt vand vi bevæger os ud i – og så endda på dansk. Men det er spændende, og vi er fuldt ud overbeviste om at alle eleverne kan svømme, når nu de har været et halvt år på OE. I danskundervisningen har vi allerede været i gang i et par uger med at se på eksempler og virkemidler fra lyrik, popsange, rap, spoken word og salmer.
En af de kunstnere eleverne har hørt undervejs er Søren Ulrik Thomsen. Søren Ulrik Thomsen blev for et par år siden opsøgt af nogle dygtige studerende fra det rytmiske musikkonservatorium i Aarhus, som spurgte om ikke han ville være med til at lave en plade. Det ville han gerne og det kom der en meget fin plade / lydbog ud af. Nu er Søren ikke den første lyriker der har fået et soundtrack til sine bogstavers dans på papiret, det har både Dan Turéll, Tove Ditlevsen, Per Højholt, Peter Adolphsen og mange andre også prøvet – men herunder er der et ret fint bud på hvad udtrykket også kan lyde som, når lyrikken og musikken går hånd i hånd…
Instagram-tag: #musikoglyrik15
[si_feed size=medium limit=3 link=false tag=musikoglyrik15]
Se alle instagrams fra musik og lyrik ved at klikke her.
I denne uge beder vi eleverne om at vende blikket fra stjernerne på scenen og istedet prøve at kigge indad og få udtrykt deres tanker og følelser gennem musik. De skal ikke længere reproducere musik, men producere musik. Heldigvis lader det dog til at årgang 14/15 er den helt rigtige årgang at starte sådan et projekt op med, for der er en del af årets elever som allerede går og skriver sange til skrivebordsskuffen – så nu er det på tide vi får hevet sangene op af skuffen og får dem udsat musik og konstruktiv kritik.
Bloggen her er også et nyt online eksperiment, som vi håber eleverne vil lege med på. En af skolens lærere, Kim Linnet, er ved at tage et modul på den pædagogiske diplomuddannelse i “Fortællinger og genrer”, et modul som bl.a. omhandler multimodale digitale fortællinger, og denne blog er derfor også et eksperiment ud i alt det vi kan, når vi blander medierne. Så hvis vi finder tiden, lysten og teknikken til det, så bliver denne side en spændende dækning af ugen, set fra elevernes synsvinkel, med både lyd, video, tekst og billeder…
Man skal have håndværket i orden – og det har de jo, som musikere – for ellers ville man nemlig ikke kunne løfte sig til det andet, nemlig at være kunstner.
Birthe Andersen, dansklærer på OE
“Made by OE” 🙂




Det’ dét handler om, er at skolens musiklærere har sammensat 15 nye bands. Det er også at eleverne ikke har nogen timer i denne uge – eller, det er løgn. De har masser af dansk og musik. Det er faktisk det eneste de har. Det’ dét handler om, er at alle skolens dansk- og musiklærere er tilstede hele tiden med eleverne, for at lege med og skabe. Det er ensidigt fokus. Det er kreativitet, tonalitet, fleksibilitet, intertekstualitet, musikalitet. Det’ dét handler om, er omkvæd. Og metaforer. Og den ørehængende melodistump, der sidder bedre fast en ørevoks. Det’ dét handler om, er Nordic Noir. Og Reggae. Og Rock. Og Klassisk. Og Singer-songwriter. Dét dét handler om. Det’ dét handler om at er stjæle med arme og ben og lade sig inspirere. Det handler om fokus og kunst og følelser og attitude og soloer og holdninger og samvær og lyrik og efterskole og hjerter og rytmer og musik og lyrik. Det’ dét handler om er at nå frem til en vild koncert efter kun en uge. Det’ dét det handler om…

Det vigtigste er at vi får en fed proces, og at dem som har drømmene kan inspirere dem, som måske ikke helt tør tro på det…
Marco, Sia og Noah var i P4 for at fortælle om projektet – lyt her:

“Portræt” – et videodigt af Malika
Afslutningskoncert!
Fredag d. 6. februar blev “Musik- og lyrikprojektet” afsluttet med en fantastisk elevkoncert. Årgang 14/15 var topklar og leverede en koncert med både inderlighed, energi, rock’n’roll, pop, klassisk og fede tekster – og al musik var 100% originalt og elevproduceret. En sublim debut på et projekt, som forhåbentlig bliver pensum i årene fremover…
Bandbilleder, musik og credits herunder
Scroll ned og nyd frugten af en uges fokuseret arbejde med musik og lyrik.

Dybe dråber/ “At gribe tågen / derfor dræber de høje bjerge” / Genre: atonal musik
Dybe dråber: “At gribe tågen / derfor dræber de høje bjerge”
Musikere og komponister
Bastian Preisel Cello
Chili Hoch Jørgensen Violin
Helena Lønne Weilguny Klaver
Helene Gregersen Tværfløjte
Magda Roost Cello
Nina Møller Tværfløjte
Thea Hauge Lehmann Bratsch
Virtus Bang Guitar
Illustration
Thea Hauge Lehmann
Nina Møller
Oplæsning
Bastian Preisel
Virtus Bang
Tekst
Bastian Preisel
Helene Gregersen
Thea Hauge Lehmann
Virtus Bang

Genlyd / “At drømme” / Genre: sonateform
Genlyd: “At drømme”
Klaver – Asta Stidsen
Klarinet – Jakob Sehested
Tværfløjte – Klarra Hansen
Tværfløjte – Kim Mai Tich Nguyen Thordsen
Violin – Simone Skovdal Kejser
Violin – Mikkel Glahder
Cello – Kristine Rønn Olesen
Bas – Max Moseler

Nordiske toner / “Dansende snefnug” / Genre: nordisk tone
Nordiske toner: “Dansende snefnug”
Tekst: Ida G, Mathilde og Amalie
Melodi: Ida M. og Jesper
Sang: Ida G., Mathilde og Amalie
Musik: Jeppe, Jesper, Rasmus og Ida M.

Klassisk kaos / “Historien om Arnold” / Genre: programmusik
Klassisk kaos: “Historien om Arnold”
Anna: Guitar & oplæser
Anne Sophie: Trækbasun
Emma: Violin & oplæser
Gustav: Oplæser
Niels: Trækbasun & oplæser
Maria: Klaver
Schrøder: Fløjte & oplæser
Vitus: Cello & oplæser

Du’ farveblind / “Tik tak” / Genre: pop
Du’ farveblind: “Tik tak”
Guitar: Salik Roos
Bas og sang: Mara Thøgersen
Trommer: Anders Jønsson
Klaver: Oskar Byberg
Elektronisk: Villy Røn Knudsen
Sang: Cecilie Carlsen
Sang: Maja Carlsen
Sang: Esther Emborg Bünemann
Tekstuddrag: Dan Turell
Illustration: Villy Røn Knudsen

D D D Dp / “Sommerfuld” / Genre: hip hop
D D D DP: “Sommerfuld”
…credits er på vej
3sOrt3r: “Se mig nøgen”
Melodi: Karen, Ximena, Røskva
Trommer: Anders
Guitar 1: Frederik
Guitar 2: Amalie
Guitar 3: Oscar
Sang 1: Ximena
Sang 2: Røskva
Sang 3 og bas: Karen
Illustration: alle
Bandbillede: alle
Fotograf og redigering: Oscar

Kanten / “De sensitive børn” / Genre: singer songwriter
Kanten: “De sensitive børn”
Tekst: Malika Sia Graff, Katinka Ødegaard
Sang: Sia Klostergaard, Malika Sia Graff, Katinka Ødegaard
Tamburin: Sia Klostergaard
Harmonika: Theis Brandborg Madsen
Klaver: Benjamin Al-Green
Violin: Mira Bianco Jeremiassen
Bas: Line Ludvig, Naya Andersen
Guitar: Malika Sia Graff, Naya Andersen
Illustration: Line Ludvig

Vidua / “En i mængden” / Genre: human vocoder
Vidua: “En i mængden”
Credits: Luna, Eva, Sabrina, Lisbeth, Laura H., Emma S., Emily J. & Vita
Arrangement: Emily Jones & Emma S. M.

eXperimentet / “Stof til eftertanke” / Genre: vocal beatbox
eXperimentet: “Stof til eftertanke”
Sangtekst: Emily, Jonathan, Line
Rap: Peleh
Intro/Outro: Andreas ME
Illustration: Emily, Freja
Sangere: Jonathan, Line, Peleh, Andreas ME, Andreas F, Emily, Freja
Bandbillede: Andreas F
Komposition: Jonathan, Line, Peleh, Andreas ME, Andreas F, Emily, Freja

Nord for Grundtvig / “Du burde skamme dig” / Genre: 4-chords
Nord for Grundtvig: “Du burde skamme dig”
Emil – Trommer
Anton – Guitar
Søren – Slagtøj
Anne – Bas
Maia – Sang
Alice – Keyboard
Tekst:
Anne
Emil
Anton
Johan
Søren
Alice
Maia

Solregn / “Jordens unger” / Genre: reggae
Solregn: “Jordens unger”
Sang: Freja Bak og Troels Wille
Guitar: Troels Wille
Bas: Jacob Wæver
Trommer: Oskar Bertelsen
Keyboard: Cecilie Holm
Barytonsax: Sigurd Skov
Altsax: Helene Eva Stavenuiter
Trompet: Halfdan Hesselager
Tekst: Solregn
Bandbillede: Sigurd

Soybean soldiers / “Plastik paradis” / Genre: 80’er glamrock
Soybean soldiers: “Plastik paradis”
Musikere + bandmedlemmer:
Bas: Gustav H & Sebastian
Guitar: Noah og Sophus
Keyboard: Sara Cecilie
Sang: Sophus + Frida + Sara Cecilie
Trommer: Andreas S.
Tekstforfattere
Noah
Sophus
Sara Cecilie
Frida
feat. Gustav
Fotograf:
Frida
Dekoratører:
Frida + Sara Cecilie
Kostume:
Noah
Sebastian
Andreas S.
Gustav
Modeller:
Noah + Gustav

Forfædre / “Farfar” / Genre: singer songwriter
Forfædre: “Farfar”
El-Guitar: Carl Frederik Carlander
Guitar: Atle Clausen
Trommer: Mathias Laursen
Bas: Rasmus Lange
Klaver og sang: Sif Reese
Sang: Asta Emilia Andersen
Tekst: Asta Emilia Andersen
Musik: Asta Emilia Andersen og Mathias Laursen

Lazeronens hyrdetime / “Ronnie, min honey” / Genre: 50’er – 60’er rock
Lazeronens hyrdetime: “Ronnie, min honey”
Lau – Guitar
Vincents – Vokal
Jakob – Trommer
Jens – Klaver
Stefan – Trompet
Maja – Bas
Tekst: Jonathan Vincents Eriksen (Med input fra resten af bandet)
Musik: Lazaronens Hyrdetime
Illustration: Maja Lise Pyndt Jonsén

Tak for en fantastisk uge!
Kram fra årets musik- og dansklærere, aka. Stine, Britta, Agnar, Van, Kenneth, Birthe, Irene, Jeppe, Kim og Marco.