skip to Main Content

Sang og musik har en central placering i skolens hverdag, og der spilles og synges inden for mange musikgenrer – klassisk, rytmisk – og vi forventer, at du har lyst til at være med til at udforske det musikalske univers.

Fælleskor, sammenspil/sang og musikteori er obligatoriske fag og der er mulighed for at vælge mellem forskellige kor blandt skolens valgfag. Du tilbydes individuel undervisning i sang eller på et instrument i ca. ½ lektion pr. uge i almindelige undervisningsuger. Undervisningen foregår samtidig med den boglige undervisning. Det betyder, at du er væk fra de almindelige skolefag i den tid, instrumentalundervisningen varer.

Musikken fylder også meget i skoleårets temaer og projekter som f.eks. de kreative temadage, musikteater, musik og lyrik, nytårskoncert, turné, festival, caféaftener, masterclasses, banddating, MC’s fightnight og meget mere… Når man samler over 100 unge mennesker, som har en fælles interesse omkring musik, kommer dette også til at sætte et afgørende præg på fritidslivet på skolen. Eleverne finder sammen i grupper af forskellig art, og de giver på den måde hinanden gode oplevelser og erfaringer. Kort sagt, musikken er ikke kun i øvelokalerne på OE.

  • Soloundervisning
  • Øvetid i stilletimen
  • Klaver i alle lokaler
  • Caféaftener med musik
  • Mange fritidsbands
  • Banddating

Når du starter på OE, så starter du også på en fordybelse og en musikalsk udvikling i forhold til dit hovedinstrument.

Du modtager en gang ugentligt i de almindelige undervisningsuger individuel undervisning i ca. ½ lektion. Der gives kun undervisning i ét instrument, hvilket besluttes før skoleårets start. Timerne foregår samtidig med, at der er undervisning i de boglige fag, så du går fra denne lektion i de 20-25 min., instrumentalundervisningen varer.

Samtidig er der også mulighed for at du én gang om ugen kan øve i stilletimen. Stilletimen er det tidspunkt på aftenen, hvor dig og din roomie enten sider på jeres værelse og laver lektier – eller sidder sammen med andre i spisesalen og får hjælp i lektiecaféen.

Formålet med den individuelle undervisning er:

  • at udvikle dit tekniske niveau ud fra dine nuværende forudsætninger
  • at udvikle dit musikalske niveau
  • at udvikle din musikalitet gennem gehørspil
  • at øge dine færdigheder indenfor nodelæsning og becifring
  • at fremme din musikalitet og evne til at indgå i forskellige musikalske sammenhænge
  • at opbygge et repertoire indenfor de genrer, som interesserer dig mest
  • at hjælpe dig med at lære de stemmer, du spiller på dit sammenspilshold
  • at give dig en oplevelse af fordybelse og koncentration
  • at udvikle din bevidsthed om lyd og klang

  • Fælleskor
  • Valgfag
  • Fritidsbands
  • Caféaftener
  • Koncerter
    i KBH, Aarhus
    og Odense.

Fælleskoret er skolens musikalske flagskib. Deltagelse er obligatorisk, og et kor med over 100 unge, begejstrede stemmer er værd at lægge ører til. To af skolens musiklærere dirigerer og repertoiret spænder vidt fra klassisk til rytmisk – a capella og akkompagneret.

Der er prøver i fælleskoret i to timer om ugen i alle almindelige uger og en del ekstraprøver op imod de store koncerter. De første måneder af skoleåret går med at opbygge et repertoire og skabe en god fælles korklang. Første gang, koret kan høres offentligt, er ved adventsmødet på Gymnastikhøjskolen den første torsdag i december. Den første egentlige koncert er nytårskoncerten, som ligger én af de første søndage i det nye år. I sidste del af skoleåret bliver det til en del koncerter i både ind- og udland, og koret er med til at give godt indhold til de større arrangementer i foråret.

Udover fælleskoret, så er der også masser af fælles musik i skolens mange valgfag, de mange caféaftener og så det utal af fritidsbands som spirer frem hvert år.

Formålet med fælleskoret og skolens valgfag er:

  • at få dig til at opleve glæden ved sammenspil
  • at give dig de musikalske udfordringer, som ligger i at få en sammenspilsgruppe til at fungere
  • at være motivation for videre indlæring på det enkelte instrument
  • at lade dig opleve de elementer, som et band, en gruppe eller et orkester består af
  • at lære dig processen “at skabe et nummer“, indøve det og præsentere det ved en koncert
  • at lære dig at turde optræde for andre
  • at lære dig den disciplin og gensidige respekt, som er nødvendig for at få en sammenspilssituation til at lykkes
  • at få dig til at forholde dig til problematikken omkring musik og tinnitus
  • at opbygge et repertoire, så sammenspilsholdene tilsammen kan få musikken til at fylde meget i skolens hverdag.

Helårsfag

I løbet af dit efterskoleår vil du have et musikfag, som strækker sig over hele året. Helårsfagene dækker både over rytmisk og klassisk sammenspil, samt kormusik og studieteknik. Du behøver ikke have et bestemt niveau i forhold til hvilket fag du ønsker, og du kan også indgå i faget med et andet instrument, end det som du får soloundervisning i. Du kan herunder læse lidt mere om de enkelte fag.

Folkemusik
Musikfag

Folkemusik

I disse timer vil vi beskæftige os med både den traditionelle folkemusik og den nutidige mere moderne stil. Vi vil spille kompositioner af kendte og mindre kendte komponister og der vil være stor fokus på at spille sammen, kende traditionerne i musikken og lytte til hinanden. I dette fag vil der også være fokus på at skrive sin egen musik. Der vil, i løbet af året, være mulighed for at spille musikken for resten af skolen.

Band
Musikfag

Band

I Band arbejder vi med at spille sammen og fungere som en gruppe. Vi arbejder på at få en god fælles lyd og bevidsthed om de forskellige instrumenters rolle i bandet. Vi vil bevæge os i forskellige stilarter, og der vil være mulighed for at udforske originalmusikken.

Kammer
Musikfag

Kammer

På kammermusikholdet laver vi en masse små kammermusik-grupper. Instrumenteringen kan være alt lige fra klavertrio til violin/fløjte duet. Vi spiller for hinanden når værkerne er klar og det meste af indstuderingen foregår uden lære ude i de små grupper. Repertoiret spænder vidt fra Bach til Beethoven til Brahms til Berlioz til Bentzon…

Vokalgruppen
Musikfag

Vokalgruppen

Vokalgruppen er et ”sammenspilshold” for piger, der gerne vil synge i et tæt og intensivt flerstemmig rytmisk kor – uden en rytmegruppe i ryggen. I vokalgruppen arbejder vi med at indstudere korarrangementer for 3 og 4 stemmer inden for forskellige rytmiske genrer. I løbet af skoleåret vil vi også bruge tid på improvisation og mikrofonteknik. Vokalgruppen optræder ofte i forbindelse med fælleskorets koncerter i Danmark og på vores turné.

Big Band
Musikfag

Big Band

Big band er en rytmegruppe med blæsere (standard er 5 saksofoner, 4 trompeter og 4 basuner). Det er dog ikke altid at vi kan udfylde alle pladser. I bigbandet spiller vi jo bigband musik. Det er lidt en egen genre, men så er det slet ikke det alligevel. Big band musik indeholder mange typer jazz, funk, soul osv. Vi tager udgangspunkt i noder, men der er også rig mulighed for at få improviseret.

Klassisk orkester
Musikfag

Klassisk orkester

På dette hold bliver der arbejdet med alment orkesterspil inden for den klassiske verden. Vi kommer til at arbejde med standard klassisk repertoire men vi tager også fat i lidt filmmusik. Der vil være mulighed for at komme til at dirigere orkesteret hvis man har en dirigent gemt i sig. Klassisk ensemble er et af de orkestre på skolen som spiller flest koncerter og sammenholdet og sammenspillet plejer at være helt i top.

Studie
Musikfag

Studie

Her lærer vi studiet at kende, både software og hardware. Vi arbejder i skolens studie, hvor du lærer udstyret at kende. Programmet er Pro Tools, og så er der alt det andet, så som krydsfelt, outboards, mikrofoner osv. Et teknisk fag, hvor vi arbejder med optagelse af bands og solister. Her arbejder vi frem imod udgivelser på OE Records. Derudover arbejder vi med den digitale mixer og laver live lyd med front og diverse monitorer til nogle af skolens koncerter.

Halvårs musikvalgfag

I løbet af året tilbyder vi forskellige musikvalgfag, som du kan læse herunder. På grund af de forskellige timer for 9. klasse og de 10. klasses elever som har valgt Cambridge Engelsk, vil det være forskelligt hvor mange valgfag du kan få. Men vi bestræber os på at give dig mulighed for mindst to valgfag i løbet af en uge – og gerne flere. I valgfagene kan du prøve dig selv af i nogle nye, musikalske sammenhænge, og kan vælge musikvalgfag uanset hvilket niveau du spiller på.

Nedenstående valgfag har vi tidligere udbudt, men de kan variere fra år til år, alt efter hvad elevholdet og lærerne brænder for.

  • Valgfag hver uge
  • Ny valgrunde til jul
  • Små hold giver tid til alle
  • Flere stilarter
Brug bolden
Valgfag

Brug bolden

I valgfaget boldspil vil vi spille bold på nærmest alle tænkelige måder. Du skal have lyst til at bevæge dig, få pulsen op og give den max. gas sammen med de andre. Hver time vil typisk indeholde opvarmning, boldlege/spil samt udstrækning, men vi vil også opfinde nye boldspil. Er du lidt bange for bolde, kan du sagtens være med alligevel. Der er plads til alle! Vel mødt!

Foto
Valgfag

Foto

At fotografere er en intens dans med nuet, hvor nærværet inviteres helt ind i jagten på det perfekte øjeblik.  Det øjeblik hvor alt går op i en højere enhed og lys, motiv, komposition og alt andet står skarpere end nogensinde før. Lige der, i det sarte og spinkle sekund, trykker du ned på knappen og indfanger, ikke blot et billede, men en følelse der bor dybt inde i dig som bare venter på at blive udtrykt. Foto som valgfag er langt mere end at tage et billede - det er et seriøst håndværk som man kan benytte sig af resten af livet. Valgfaget er for alle der har interesse for at tage billeder og gerne vil lære at bruge et kamera eller højne deres niveau. Derudover får man muligheden for at stå i spidsen for at skabe mindeværdige billeder fra et oplevelsesrigt år på Ollerup Efterskole.

Filmværksted
Valgfag

Filmværksted

I filmværkstedet skal vi lege med levende billeder på forskellige måder. Det er vigtigt at du har lyst til at være med til, at lave et færdigt produkt som skal vises til et større publikum fx. på Facebook, YouTube, i Koncerten m.m., derfor er der fokus på, at det vi laver har en høj kvalitet. Tanken er, at du bliver god til at bruge et digitalt kamera, får lært forskellige filmtekniske virkemidler, får styr på arbejdet med drejebog og planlægning af et filmprojekt, arbejde med lydsiden og ikke med færdiggørelse af et projekt i et redigeringsprogram på din computer. Hvis du selv har et godt kamera kan det være en fordel for dig, at have det med. Alle skal have en redigeringsmulighed på sin computer og det kunne fx være iMovie, Moviemaker, Lightworks m.fl. Det er hvad du selv bedst kan lide at arbejde med. Skolen råder over gode digitale spejlreflekskameraer som kan optage i høj kvalitet og skolen har også GoPro kameraer, som skal tænkes ind i vores filmprojekter. Filmværkstedet er et eksperimenterende og legende forum, hvor I kan blive dygtige til både noget teknisk, men også noget æstetisk. Projekterne vi skal arbejde med er bla. at lave reklamefilm for skolen, for bestemte projekter, lave musikvideo til nogle af udgivelserne på OERecords, lave små dokumentar- og nyhedsudsendelser og lave optagelser af forskellige koncerter, musikteater og meget andet. Af praktiske grunde betyder det også, at noget af det vi skal lave kommer til at ligge på andre tidspunkter.

Science for nørder
Valgfag

Science for nørder

Kan du lide at nørde? Eller er du blot nysgerrig og elsker at undrer dig ud  den naturvidenskabelige verden? Vi skal arbejde i fysikkens, kemiens, biologiens, matematikkens og geografiens forunderlige verdener. Kort sagt: Vi skal lege med den naturfaglige verdens opdagelser og metoder. Elementer og fænomener, jeg tænker vi kan tage op, kan blandt andet være Bro-bygning, hvad skal der til for at det kan holde? Det vilde vejr: vand, varme og vind. Mørkt stof, galakser, stjerner, måner og andre fænomener på himlen og i universet. Botanik, der kan spises - altså spis dit ukrudt. At vi krøller hjernen ud i den finurlige matematik Se ud af vinduet, Hvad ser du? Vores fantastiske lokale geologiske landskab - Aktuelle naturvidenskabelige diskussioner.

Strik og snor
Valgfag

Strik og snor

Det at nørkle, at slappe af, at være social og opleve knitfulness. I Strik og Snor har man mulighed for at lære at stikke og fordybe sig i flere forskellige strikketeknikker samt arbejde med snor på andre måder fx. knytning og broderi. Vi tager udgangspunkt i overskuelige produkter og vægter kvalitet og færdiggørelse. Målet er at lade sig fortrylle af denne del af håndarbejdets verden. Formålet med strik og snor er: at give eleverne oplevelse af strikning som en kreativ, tryghedsskabende og social beskæftigelse, som i generationer har skabt samhørighed og fællesskab i mange samfund over hele verden. at give eleverne redskaber og teknikker til at kunne udføre nogle af hendes/hans taktile ”drømme”. at give eleverne glæde ved at nørkle under hensyntagen til hans/hendes håndværksmæssige udgangspunkt. at gøre eleverne opmærksom på produkterne kan opfattes både som brugshåndværk som et kunsthåndværk. at give eleverne indblik i materialers muligheder og begrænsninger og at understrege overfor eleverne, at ”Ting tager tid” at gøre håndarbejdslokalet til et lokale, hvor alle skolens elever føler sig hjemme og naturligt henvender sig.

Radio
Valgfag

Radio

I radio skal vi udforske lydmediet i OE's nybyggede radiostudie. Vi kommer til at lære noget om lydeffekter, soundscapes, jingler, sweepers og softwaren Reaper. Måske vil I lave et musikprogram i stil med "P6 elsker ...", måske vil I lave den næste version af Gramsespektrum, måske er det et radiodrama i flere afsnit eller måske vil I åbne mikrofonen for de unges undfordringer, ligesom i "Mads og Monopolet". Du kommer til at producere og sende live radio og podcasts sammen med tre andre elever i jeres egen redaktion. Hver uge er der en redaktion som sender live og de øvrige redaktioner producerer radio. Alle udsendelser lægges op som podcast og radioen streamer OE-Musik døgnet rundt. Lyt til udsendelser på www.ollemus.dk/radio.

Friluftsliv
Valgfag

Friluftsliv

I samspil med naturen. Faget giver eleverne et indblik i og en tilknytning til den natur der omgiver os. I friluftsliv finder vi roen på gåture i nærmiljøet, hvor eleverne lærer om spiselige planter, årstidernes foranderlighed og dyrelivet. Vi får pulsen op når de store bøgetræer i skolens park skal erobres, men når toppen er nået findes en grundlæggende glæde ved at være en del af noget større. Grænser overskrides når vi bevæger os vertikalt, men også på vandet og i vandet prøves grænserne af når vi tager på tur i havkajak eller kano i det Sydfynske ø-hav. Mennesket i naturen er en læren om hvilke aftryk vi som mennesker sætter i vores nærmiljøer, samt på globalt plan. Vi diskuterer bæredygtighed og natur kontra kultur. Alt skylles ned med en kop kakao og et knitrende bål hvor gløderne giver næring til mange lune retter. Året sluttes af med en friluftstur, hvor forår og efterårs holdende tager på en overnatningstur sammen.

Folkemusik
Musikfag

Folkemusik

I disse timer vil vi beskæftige os med både den traditionelle folkemusik og den nutidige mere moderne stil. Vi vil spille kompositioner af kendte og mindre kendte komponister og der vil være stor fokus på at spille sammen, kende traditionerne i musikken og lytte til hinanden. I dette fag vil der også være fokus på at skrive sin egen musik. Der vil, i løbet af året, være mulighed for at spille musikken for resten af skolen.

Band
Musikfag

Band

I Band arbejder vi med at spille sammen og fungere som en gruppe. Vi arbejder på at få en god fælles lyd og bevidsthed om de forskellige instrumenters rolle i bandet. Vi vil bevæge os i forskellige stilarter, og der vil være mulighed for at udforske originalmusikken.

Groove
Valgfag

Groove

I groove arbejder vi med det rytmiske aspekt i musikken og kommer rundt om mange forskellige stilarter. I dette valgfag er der stort fokus på at improvisere på sit instrument eller med stemmen. Sammenspillet og det "at lytte" til hinanden er også en essentiel del af groove-valgfaget.

Kulturredaktionen
Valgfag

Kulturredaktionen

Skoleblad figurerer på ugeskemaet én gang om ugen med to lektioner – 90 min. – pr. gang. Holdet beskæftiger sig med at orientere elever, forældre, skolekreds, lærere og andre interesserede om, hvad der rører sig på Ollerup Efterskole. Der benyttes moderne informationsteknologi, og produktet kan ses på skolens computere, på internettet samt som almindeligt papirskoleblad. Det sker også, at der bliver tid til at dygtiggøre sig på maskinerne på anden måde. Målet for Skoleblad-undervisningen er: at give eleverne viden om moderne kommunikation at sætte eleverne i stand til at vurdere forskellige mediers virkemidler og teknikker, samt hvad forholdet mellem afsender og modtager betyder for en given produktion at få eleverne til at gøre æstetiske overvejelser som en naturlig del af arbejdet med kommunikation at bibringe eleverne færdighed og sikkerhed i brugen af redskaberne til den moderne kommunikation – herunder især computere og dertil hørende isenkram

Puls og styrke
Valgfag

Puls og styrke

Puls og styrke – styrk din kropskerne og kondition Opbygning Efter en kort rytmisk opvarmning består timen af koreograferede, lette puls-serier til energisk musik (fx C2C, Stromaë, Pharrel Williams, Sting etc) cirkeltræning og pulsøvelser, der får smilet frem. Mål På det fysiske plan er målet at styrke kropskernen og kondition via øvelser, der primært træner ryg, mave, baller og lår. På det mentale plan er det i fokus at have det sjovt med at få kroppen til at yde det maksimale via høj musik, fællesskab, godt humør og et vist pres fra træneren. Midler Vi arbejder hovedsaligt med egen kropsvægt men bruger også vægtbolde, elastikker, vægte, karklude (!) og andre materialer til at krydre øvelserne. Musikken er valgt ud fra kriterier om drivkraft og energi i forhold til de øvelser, den skal understøtte. Eksempler på øvelser: Lungees / Interval-løb / Maveøvelser / Spidercrawl / Squats / Koreograferede puls-serier / Burpees / Planke(r) / Rygøvelser

Yoga
Valgfag

Yoga

Yoga er for alle! – og i særdeleshed for dig, der efter en stressende dag har lyst til at lære at ” geare ned” samt blive mere kropsbevidst. Yoga består af både stående, siddende og liggende øvelser, der øger kroppens styrke og smidighed, forbedrer din kropsholdning og giver dig velvære. I løbet af en Yogatime bliver du udfordret på balance, bevægelighed og koncentration, og hver lektion afsluttes med afspænding under et lunt og varmt tæppe.

Drama
Valgfag

Drama

Drama er et fag, hvor vi beskæftiger os med alt fra impro-teater til performanceteater. Skolens dramahold er også aktive medskabere af flashmobs og små forestillinger når skolen tager ud af huset – eller når vi inviterer gæster indenfor. I løbet af skoleåret har vi også skolens store musikteater, hvor det vil være naturligt for mange af dramaeleverne at få afprøvet deres talenter på de skrå brædder.

Spil og event
Valgfag

Spil og event

I spil og event får du tid til at nørde og fordybe og bruge din fantasi. Vi skal spille Magic (Et taktisk kortspil), brætspil (forskellige brætspil som bl.a. Avalon og Space Crusade), terningerollespil (rollespil med pen, papir og terninger; Dungeons and Dragons er et kendt spil i den genre). Vi har også mulighed for at lave et valgfri større event for de andre elever. Det kan være Humans v Zombies (menneskets kamp for at overleve zombierne) eller Battle (forskellige kamplege med skumsvær.Eks. Capture the flag)

Billedkunst
Valgfag

Billedkunst

Billedkunst figurerer på skemaet én gang om ugen med to lektioner – 90 min. hver gang. I hverdagen omgiver vi os med kunst i alle former, farver og materialer lige fra lyd og lys til skulpturer i fast form, samt usynlige og urørlige kunstværker. Her arbejder vi med det der kan ses og røres. Forskellige former for todimentionelle billeder; maleri og tegning, grafik og plakatteknikker, samt tredimentionelle skulpturer i materialer som f.eks. ler, gasbeton, gips og metal. Store fællesprojekter hvor vi laver udsmykning til skolen er en oplagt mulighed. Målet for billedkunstundervisningen er: at eleverne oplever, at man også gennem tegning, maling, modellering og skulpturering kan formidle et budskab eller udtrykke følelser og stemninger at vække elevernes interesse og skabe grobund for, at de kan udvikle et nyt selvstændigt og personligt udtryksmiddel at eleverne får indsigt i den æstetiske, kulturelle og historiske side af fagområdet, så eleverne oplever den sammenhæng, der er mellem kultur, samfund, person og kunst at eleverne bliver fortrolige med et eller flere af fagets håndværksmæssige eller kunstneriske udtryksmidler

Symfonien
Om skolen

Symfonien

Koncerter, teater, foredrag og morgensang - alt kan ske i Symfonien!

Symfonien
Om skolen

Symfonien

Vores sal og scene og teaterrum og meget mere...

Gården
Om skolen

Gården

Med perlegrusmassage til elever i strømpesokker - og borde til lektielæsning i solen.

Spisesalen
Om skolen

Spisesalen

Smuk og udsigt og lækker mad...

  • iTunes
  • Tidal
  • Spotify
  • TDC Play

Fra og med skoleåret 2015-2016, vil vi på OE skifte vores klassiske års-CD ud med en online udgivelse af originale numre, produceret af skolens elevhold. I løbet af året kommer der nemlig mange fede, nye numre frem, både gennem musikteatret, valgfagene og musik og lyrik ugen, men også fordi vi altid har nogle elever som elsker at lave deres egen musik, når de ikke spiller andres.

Vi har selvfølgelig stadig vores stabile CD-Trykker stående og hvis eleverne har tid og lyst til det, så kan man stadig indspille den der fede version af “Take me to church” med sit sammenspilshold og få det brændt på en CD til mormor.

Du kan lytte til de seneste OE Records udgivelser herunder og finde skolens øvrige udgivelser på siden her: OE Output. Hvis du har en podcast-app på din mobil, så kan du tilføje vores OE-Podcast via dette link. God lytter!

  • Original musik på dansk
  • En uge med kun musik og lyrik
  • 15 bands
  • Flot afslutningskoncert
  • Udgives på Spotify m.m.

Musik og Lyrik projektet er et musikprojekt (startet med årgang 14/15 – se deres blog her) som sigter mod at få skabt ny, dansk musik og som prøver at udfordre dig og dine kammeraters genrekendskab. Skolens musik- og dansklærere sammensætter hvert år 15 nye bands og inddeler dem i musikalske genrer, hvorefter der bruges en hel uge på at komponere ny dansk musik. Inden projektet har dansklærerne varmet op ved at se på lyrikkens værktøjskasse og vi har lyttet til noget af det danske musik, hvor sangteksterne er værd at læse. Ugen afsluttes med en storslået koncert, og bagefter bruger vi tid på at produceret sangene, så det kan udgives.

Se og lyt til musikken på siden “OE Output”.

  • To gange om ugen
  • Obligatorisk
  • Niveaudelt
  • Både praktisk og teoretisk

Musikteori er et obligatorisk fag. Faget optræder på ugeskemaet to gange om ugen med 45 min. undervisning hver gang.

Du præsenteres ved skoleårets start for en lille skriftlig musiktest, som giver dig mulighed for at vise lidt af, hvad du kan fra den musikteoretiske verden og til at udtrykke dine forventninger til faget. På baggrund af disse tilkendegivelser sammensættes de fem teorihold, som i skemaet undervises samtidig.

Målet med teoriundervisningen er:

– at give dig et generelt kendskab til musikteoriens ideer og grundprincipper
– at opnå indsigt i fagets betydning og muligheder som hjælpemiddel i dit eventuelle fremtidige musikvirke
– at udvikle dig så meget som muligt indenfor følgende kundskabs- og færdighedsområder

  • rytmelære og pulstræning
  • alm. nodekendskab: noder og nodeværdier i bas- og g-nøgle
  • intervallære: intervaller fra prim til decim
  • akkordlære: dur, mol, formindskede og forstørrede treklange m.m.
  • skalaer: dur- og molskalaer
  • trinanalyse: trinnene I til VII
  • kvintcirklen
  • funktionsanalyse: tonika, dominant, subdominant samt paralleller
  • becifringslære: becifringssystemets idé og opbygning
  • de mest almindelige musikudtryk.

  • Fire øvelokaler
  • Moderne lydstudie
  • Klaver i alle klasselokaler
  • Lydkort til udlån

OE råder over topmoderne musikfaciliteter. Her er tænkt på lyddæmpning i alle ender og kanter, diffusere, absorbenter, flydende etageadskillelse, basfælder, studieglas, dobbeltdøre, 3 lag gips…. Lyden er kort sagt fremragende i alle fire rytmisk udstyrede øvelokaler, og man kan spille i dem alle på en gang uden gener for hinanden. Hvis man holder pause i sit lokale, kan man kun ane at der foregår noget rundt omkring. Og at det hele så dufter af kvalitet og æstetik, lys og glæde, fremtvinger respekt og ydmyghed overfor huset.

Og så har vi haft mulighed for at udruste lokalerne med grej så tankerne falder tilbage på barndommens julelys i øjnene når vi gik med far og mor i den lokale legetøjsbutik op mod jul. Vi er sikre på at du kommer til at få nogle af dine bedste musikstunder i disse omgivelser. Her er fundamentet 100% i orden – og lokalerne higer blot efter at blive fyldt med unge mennesker som har lyst til at udforske musikken sammen, uanset hvilken klang, hvilket tempo eller hvilken toneart den så end måtte være i.

Et lille udsnit af skolens udstyr

Fohn Experience-Series PA System
A 100 Hammond + Leslie 147
Marshall Valvestate VS 100
Koch guitar amp
Grotrian Steinmeg Flygel
Fender Hot Rot DeVille
MiniMoog Voyager
Nord Wave
Nord Stage
ProTools 9 HD 1
Signex krydsfelt
C 24 Controller
MacPro
Roland TD 12 drumset
Studiemikrofoner: Brauner Velvet, AKG 414, Neumann KM 184, Shure SM7

  • Stort sceneareal
  • Akustik og teknik i topklasse
  • Mange pladser
  • Åben og lys foyer til undervisning
  • Laserprojektor i biografklasse

Ollerup Efterskole har i 2017 fået sin helt egen koncertsal – i topklasse! Salen er beklædt med portugisisk skifer, har plads til ca. 430 siddende og 750 stående publikummer og salen er en såkaldt ”Black Box”, hvilket betyder, at de optrædende på scenen får al opmærksomhed fra publikum og ingen uheldige genskin fra blanke overflader. Både akustik og teknik i salen er af virkelig høj kvalitet og bruges også i andre af Danmarks bedste koncertsale.Scenen er stor (12 x 5 m.) og kan udvides. Foyeren er ligeledes lys og åben ud mod den smukke natur og kan bruges til mange forskellige formål. Så efterskolen har de bedste rammer for både koncerter, kor, musikteater og hvad der ellers kunne falde os ind.

Back To Top